Avgränsningssamråd för Habo reningsverk

Habo kommun avser att söka nytt tillstånd enligt miljöbalken för Habo avloppsreningsverk och bjuder därför in till avgränsningssamråd enligt 6:e kapitlet miljöbalken.

Samrådsunderlaget som beskriver nuvarande verksamhet, planerade förändringar och förutsedd miljöpåverkan finns att läsa under dokument, samt i kommunhusets entré, Jönköpingsvägen 19.

Ansökan syftar till att kunna genomföra omfattande förbättringar på nuvarande anläggning. Reningsverket behöver större kapacitet och en förbättrad reningsprocess. Ett utbyggt och renoverat reningsverk kommer att innebära en betydande miljöförbättring framför allt med avseende på utsläpp till vatten.

Den 14 mars 2024 bjuder Habo kommun in till samrådsmöte i Kammarsalen på Jönköpingsvägen 19 i Habo. Mötet pågår klockan 18.00 till cirka klockan 19.00. Vill du delta så anmäl dig till Jenny Axelsson, kontaktuppgifter nedan.

Eventuella synpunkter kan skickas via e-post till ks@habokommun.se eller via post till Habo kommun, Box 212, 566 24 Habo, senast den 3 april 2024. Märk ditt meddelande med ”Habo ARV”. Inkomna synpunkter kommer att beaktas i det fortsatta arbetet med tillståndsansökan.

Den som önskar information, vill anmäla sig till samrådsmötet eller har frågor är välkomna att kontakta Jenny Axelsson på telefonnummer 036-442 83 66 eller på e-postadress jenny.axelsson@habokommun.se

Samrådet kommer att pågå mellan den 26 februari och den 3 april 2024.