Synpunkter

Har du synpunkter, klagomål eller förslag på vad vi kan förbättra i våra verksamheter? Vi vill gärna veta vad du tycker är både bra och dåligt.

Enligt skollagen ska det finnas rutiner för att ta emot och utreda synpunkter och klagomål. Här kan du läsa hur du kan gå tillväga.

Prata med personalen

Vänd dig i första hand till den personal som är berörd. Om du inte blir nöjd kan du prata med rektorn. Känner du dig fortfarande inte nöjd kan du kontakta skolchefen.

Skicka klagomål

Skulle du inte bli nöjd efter att ha pratat med personalen kan du: 

  1. Använda webbformuläret
  2. Mejla ditt klagomål till bun@habokommun.se
  3. Skicka dina synpunkter med post till:
    Barn- och utbildningsförvaltningen
    Box 212
    566 24  Habo

Vad händer sedan?

Om du använder webbformuläret eller om du skickar via e-post kommer du att få en bekräftelse på att vi har mottagit ditt klagomål. Därefter skickas det vidare till den som är ansvarig för det som ditt klagomål handlar om.

Ditt klagomål blir registrerad som en inlämnad handling och är därmed offentlig. Om du väljer att vara anonym kommer vi inte att kunna ge dig en återkoppling.

När den ansvarige har bemött ditt klagomål kommer du att bli kontaktad. Det är då viktigt att vi har fått kontaktuppgifter av dig. Dina uppgifter kommer att behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Hur lång tid tar det?

När ditt klagomål har tagits emot och registrerats är vår ambition att du ska få ett snabbt svar, helst inom en vecka. I semestertider kan det ta längre tid. I vissa fall kan ett klagomål vara komplicerat eller av annat skäl kräva längre tid för oss att undersöka.