Kommunledningsförvaltningen

Kommunledningsförvaltningen består av fyra enheter, kansli- och kommunikationsenheten, ekonomienheten, HR-enheten och IT-enheten. Kommundirektören är chef för kommunledningsförvaltningen.

Kansli- och kommunikationsenheten 

  • Vid kansli- och kommunikationsenheten förbereds ärenden som ska behandlas vid sammanträden med kommunstyrelsen och kommunfullmäktige.
  • Här registreras alla handlingar som kommer in och som är av betydelse för verksamheten.
  • Här finns kommunens centralarkiv, där alla nämndernas handlingar förvaras från 1863 och framåt.
  • På enheten arbetar också kommunens kommunikatörer. 
  • Kansli- och kommunikationsenheten har ansvaret för kommunens telefonväxel och receptionen i kommunhuset.

Ekonomienheten

  • Ekonomienheten samordnar budget- och flerårsplanearbetet, upprättar bokslut samt samordnar den löpande ekonomiska uppföljningen.
  • Kommunens kravverksamhet
  • Medelsförvaltning

HR-enheten

  • Löner till kommunens anställda och arvoden till förtroendevalda.
  • Pensionsfrågor
  • Personalpolitik, arbetsmiljö och hälsa.

IT-enheten

  • IT-enheten svarar för inköp, drift, och installation av datorer och servrar med tillbehör, samt för drift av verksamhetssystem och serverpark.
  • IT svarar också för helpdesk för kommunens IT-användare .
  • Vidare kan IT-enheten bistå förvaltningarna med stöd för verksamhetsutveckling med inriktning på informationssystem, såväl som stöd för projektledning för införande av verksamhetssystem.

Kommunledningsförvaltningen ansvarar även för frågor kring näringsliv, övergripande miljö- och hållbarhetsfrågor och digitalisering. Kommunstyrelsen är politiskt ansvarig för förvaltningen.