Earth Hour

Lördagen den 23 mars är det Earth Hour. Habo kommun är med och släcker gatubelysningen runt om i Habo mellan klockan 20.30 och 21.30.

Earth hour har blivit världens största klimatmanifestation med miljontals deltagare över hela jorden. Den är en symbolisk handling för att visa politiker, företag, organisationer med flera att vi måste ta klimatfrågan på allvar och gå till handling nu. Vi behöver fokusera och prioritera att ta hand om vårt enda hem – planeten.

Läs om vad Habo kommun gör för att minska klimatpåverkan och främja biologisk mångfald.

Digitalt Earth Hour-quiz med Xrundan

I samband med Earth Hour har Xrundans Hälsoslinga laddats med miljö- och hållbarhetsfrågor. Det finns ett quiz för vuxna och ett quiz för barn. Du kan gå rundan när som helst och börja var som helst längs med den cirka fyra kilometer långa slingan.

Ladda ner appen Xrundan på Google Play eller App Store för att delta – sedan är det bara att följa kartan i appen för att hitta skyltarna med QR-koder, skanna koden med appen och svara på frågan. Frågorna är tillgängliga till och med den 6 april.

Såhär gör du för att komma igång.