Dags att ansöka om LOVA-bidrag

Nu kan du ansöka om det statliga LOVA-bidraget för lokala åtgärder för att förbättra vattenmiljön i våra sjöar och vattendrag.

LOVA-bidraget är ett statligt bidrag för lokala åtgärder för att förbättra havs- och vattenmiljön som ideella sammanslutningar, kommuner eller en kombination av dessa kan ansöka om. Även kommunala bolag och ekonomiska föreningar som drivs utan vinstsyfte kan söka LOVA-bidrag. Det kan till exempel handla om insatser för att bekämpa övergödning, minska spridning av miljögifter från fritidsbåtar, restaurera vattenmiljöer, samordna åtgärder och ta hand om förlorade fiskeredskap.

Vill du ha hjälp med din ansökan?

Habo kommuns miljö- och hållbarhetsstrateg Anna Lööv hjälper gärna till med att guida dig igenom ansökningsprocessen, hjälpa dig att hitta information du kan behöva och ta fram exempel på tidigare ansökningar för att ge dig inspiration. Du kan också bolla och diskutera dina idéer med henne innan du skickar in din ansökan.

Du som är intresserad av att ansöka om bidraget får gärna kontakta Anna via epost anna.loov@habokommun.se eller ringa 036-442 82 69.

Hur går ansökan till?

Ansökan gör du via en e-tjänst på länsstyrelsens webbplats: Ansökan om stöd till lokala vattenvårdsprojekt (LOVA) (länsstyrelsen.se).

Sista ansökningsdag för 2024 är den 28 februari. Ansökningar som kommer in efter sista ansökningsdagen behandlas löpande efter tillgång på pengar och angelägenhetsgrad.