Från höger: Isaac Rosén, platschef och regional försäljningsansvarig. Lugo Havskog, kundansvarig.
Från höger: Isaac Rosén, platschef och regional försäljningsansvarig. Lugo Havskog, kundansvarig. Fotograf: Jessica Dahlén.

Företagsintervju: JOBmeal

Sedan 23 år tillbaka har JOBmeal i Habo serverat kaffe till en mängd olika företag. Under åren har utbudet ändrats och det som från början handlade om en enkel kaffemaskin och en kopp svart kaffe är idag ett helhetskoncept där upplevelsen är i fokus.

Vi träffar Isaac och Lugo i JOBmeals nya showroom på Industrigatan 22 i Habo. Rummet är nytt och fräscht med profilprodukter snyggt uppradade på hyllorna och en bardisk för kaffeprovning, eller kaffekoppning som det så fint heter. För idag handlar det inte bara om att placera ut en kaffemaskin hos ett företag, det är så mycket mer.

Skjulet i Kivarp blev starten för JOBmeal

JOBmeal är ett företag som många känner till, men att JOBmeals historia började i ett skjul i Kivarp är inte lika känt. Det var år 2000 som Isaacs pappa Claes Rosén tillsammans med några kollegor startade JOBmeal Sverige och i samband med det också JOBmeal i Habo. Till en början användes ett skjul på Claes barndomsgård i Kivarp som lager, där förvarades kaffe, godis och läsk. Men under åren har företaget växt och efter en mellanlandning i en lager- och kontorslokal på Kärrs område så flyttade JOBmeal 2010 in i nuvarande lokalerna på Industrigatan 22. Där jobbar idag 16 anställda.

2015 var det dags för pappa Claes att låta barnen ta över och driva JOBmeal i Habo. Isaac bestämde sig därför för att flytta hem från Schweiz för att spela innebandy i Mullsjö AIS och tillsammans med sina syskon Lina och Adam ta över JOBmeal. Allt var klart med banken och alla papper var redo att skrivas på, men då fick ett investmentbolag från Stockholm upp ögonen för JOBmeal Sverige och köpte upp alla bolag. Efter det har ännu ett uppköp hunnits med. År 2018 köptes JOBmeal av JDE - Jacobs Douwe Egberts och ingår sedan dess i ett av världens största kaffeföretag.

– Det kändes såklart tråkigt just då att jag och mina syskon inte fick stå som ägare, men med facit i hand så var detta det bästa. Vi jobbar idag tätt med andra regioner och det är en styrka för varumärket att vi finns på 28 olika orter. Men samtidigt så kan vi ändå ha kvar den lokala känslan och vi jobbar som om vi vore våra egna. Vi tar lokalt ansvar, känner stolthet i kaffet vi serverar och kunderna hör av sig direkt till oss i Habo. Pappa står dessutom som fastighetsägare vilket underlättar på många olika sätt. Det är också väldigt bra att kunna bolla idéer och utmaningar med pappa som har en lång erfarenhet av branschen och JOBmeal, säger Isaac.  

Från en enkel kaffemaskin till ett helhetskoncept

När pappa Claes var ute hos kunderna så handlade det mest om att prata modellnamn på maskinen, nu för tiden är det inte alls intressant och en kopp kaffe har blivit så mycket mer än just bara en kopp kaffe.

– Idag handlar det mer om konceptförsäljning, vad kunden får hos JOBmeal. Det är inte bara en svart kopp kaffe, utan även en upplevelse. En kopp kaffe samlar kollegor på jobbet för gemenskap och möten och till skillnad från tidigare så är det idag också fokus på den nya generationen som dricker smaksatt kaffe med tex smak av salted caramel. Som företag vill man nå alla målgrupper, även de som inte dricker kaffe, menar Isaac.

Att JOBmeal vill vara en förstklassig leverantör av kaffe är det ingen tvekan om. Det handlar heller inte bara om att leverera kaffe. Både Isaac och Lugo är väldigt tydliga med att JOBmeal vill vara en trygg leverantör med hög servicenivå som bryr sig om kunderna. Att ta en kopp kaffe på jobbet ska vara en upplevelse av smaker och då krävs det att det finns en utbildad kaffeexpert som ger kunderna den upplevelsen.

– För många år sedan var alternativen en svart kopp kaffe eller kaffe med vitt. Men idag finns det så mycket mer att välja på och som vi ofta pratar om så vill vi förmedla vårt helhetskoncept. Lugo som är kaffeexpert tar till exempel med kunderna på en kaffekoppning, något som är väldigt uppskattat. Kaffe upplevs olika hos olika personer, det är viktigt att komma ihåg. Kaffe är också något som engagerar och något som många har åsikter om, behovet ser därför olika ut på olika arbetsplatser. Ibland passar det bäst med en maskin med två olika sorter medan det på andra företag behövs många olika alternativ, säger Isaac.

– Vi pratar aldrig om vilken maskin kunderna ska ha utan det är vilken produkt som önskas som är i fokus, det är viktigt att komma ihåg, fortsätter Lugo.

De största utmaningarna

Att vara företagare innebär både små och stora utmaningar, så även för Isaac och JOBmeal i Habo.

– Det finns naturligtvis en hel del utmaningar, men vi är ändå i en bransch som mestadels går bra. Vare sig det är låg- eller högkonjunktur så dricks det kaffe. Under Covid blev det ett tapp då fler arbetade hemma och inte drack lika mycket kaffe på jobbet, det gjorde att volymerna minskade. Nu är det krig och inflation vilket gör det svårt att få fram maskiner och reservdelar, frakten blir dyrare och det är svårare att framställa kaffe. Det resulterar i tråkiga prisjusteringar till kunderna. Riskerna med världsläget är att små- och medelstora företag får det tufft och det är vår största kundstock. Men samtidigt är kunderna vi träffar optimistiska inför framtiden och det är en skön känsla, säger Isaac.

Helhetskoncept, kundkontakt och bra säljresultat

Att ha roligt på jobbigt är en viktig del för att trivas och kan definieras på många olika sätt. Men för Lugo och Isaac är det tydligt vad som får en arbetsdag att bli något lite extra.

– För mig är det besöket hos kunden, att få åka ut och presentera JOBmeal och prata kaffe. Det spelar ingen roll om det blir en affär eller inte, det är alltid lika roligt att förmedla vårt helhetskoncept och upplevelsen, menar Lugo.

– I min roll har jag flera olika delar som gör att det blir roligt på jobbet. Det viktigaste för att vi ska överleva är kunderna och därför är kundkontakten en naturlig del som jag brinner lite extra för. Men samtidigt är det väldigt roligt att få höra när vår servicepersonal gör ett gott intryck hos kunderna, när säljare levererar bra resultat eller när tekniker löser problem med maskiner och känner stolthet i det, säger Isaac.

Framtiden och drömprojekt

Det är inte alla företag som har en plan för framtiden eller ser något drömprojekt framför sig. Men för JOBmeal i Habo finns det en tydlig strategi.

– Vi är inte nöjda än, utan vill gasa mer. Vi vill vara förstahandsvalet bland företag i och utanför Habo. Vi har flera stora potentiella kunder på ingång och det hoppas vi ska bli verklighet. Men vi gillar också nytänkande och innovationer, vi har därför startat upp vårt showroom. Vi bjuder in både nya och befintliga kunder hit och ger dem en kaffeupplevelse. Det tänker vi är en del av framtiden och ett sätt att skapa relationer och bjuda in till event. Att skapa relationer är viktigt, inte bara med kunder utan också med lokala företag. Att dra nytta av varandra är bra och positivt på många sätt. Behöver vi serva bilarna eller köpa virke så är det i första hand Haboföretag vi anlitar. Det finns ingen anledning att köpa tjänster utanför Habo om det inte behövs, säger Isaac.

– Detta sammanfattar på ett bra sätt den omtalade Haboandan, som företagare så hjälper man varandra och stöttar varandra, fortsätter Lugo.  

Att prata framtid med JOBmeal är spännande, det är ett företag med en tydlig plan och vision. Men det finns också ett drömprojekt i närtid.

– Just nu hoppas vi på att vårt nya koncept Hot n´ Cold når ut till många kunder där det framför allt finns yngre personer som inte dricker kaffe. Då finns det ett alternativ även för dem. Vår målsättning har alltid varit och kommer alltid vara att nå ut till stora kunder, men det betyder inte att vi bara vill ha stora kunder. Det är lika roligt och betydelsefullt med små kunder. Det viktigaste för oss är att lyfta kaffeupplevelsen på varje arbetsplats och erbjuda vårt helhetskoncept, då har vi nått vårt viktigaste mål. Ett annat mål är att ha 100 % nöjda kunder, något som är väldigt svårt att uppnå. Men så länge vi visar tillgänglighet, engagemang och att vi bryr oss så kommer vi långt, avslutar Isaac.