Helene och Torbjörn Bergh, ägare Cross-Center står i sin lokal.
Helene och Torbjörn Bergh, ägare Cross-Center. Fotograf: Amanda Månsson

Företagsintervju: Cross-Center

På Industrigatan i Habo hittar du familjeföretaget Cross-Center som tillverkar och säljer motorcykeldelar. Vi möter makarna Torbjörn och Helene Bergh för att höra mer om företaget som föddes ur kärleken till motocross.

Cross-Centers resa startade redan 1979 när Torbjörn var 15 år och började köra motocross. Han upptäckte snabbt att tävlingssiffror som skulle bytas ut inför varje tävling var dyra och svåra att få tag på, så han började tillverka och sälja sina egna. Efter några år köpte han sin första excenterpress som automatiserade flödet och tillverkningen började ta fart på riktigt.

1997 blev Helene en del av företaget och de åkte tillsammans till England för att köpa en ekermaskin. Idag är ekrar deras huvudfokus, men de tillverkar även en mängd andra produkter som hjul, bromsskivor, bultar och knästöd. Och fokus ligger framför allt på den egna tillverkningen.

- Fram till 2008 importerade och sålde vi mängder av grejer, och allt som du tog hem gick åt. Efter finanskrisen valde vi att renodla och främst fokusera på det vi själva producerar, säger Helene.

2011 byggde de lokalen på Industrigatan som rymmer både produktion och lager. Utöver Torbjörn och Helene arbetar idag även deras son Tim på företaget. Och den gula labradoren Buddy som hälsar alla välkomna.

fälgar och nav.Hjul och nav som Cross-Center tillverkar.

Kunder över hela världen

Företagets sortiment säljs via varumärket CC Products som riktar sig till MC handlare och distributörer och de äger även företaget Wheels & Parts som riktar sig mot privatpersoner. Kunderna från bägge företagen finns runt om i hela världen och de har nått ut tack vare den digitala kommunikationen. 

- 2018 gick jag en kurs i webboptimering och började engagera mig i vår webbplats. Jag jobbade bland annat med sökordsoptimering och såg till att vi rankades högst på Google. Det har varit avgörande för att vi ska kunna nå en så stor kundkrets och vi lägger fortfarande minst 1 timme på webben varje dag, berättar Helene.

- Utöver vår webb så har vi även fått flera kunder via intressegrupper på Facebook. Om en person delar en bild på en motorcykel och hänvisar till oss så kan det generera 10 nya kunder. Det blir gratis reklam som dessutom är mer trovärdig eftersom det kommer från kunderna och inte oss, fortsätter Torbjörn.

Service och tillgänglighet genererar nöjda kunder

För Torbjörn och Helene är service och tillgänglighet två centrala begrepp i allt de gör. Deras kontaktuppgifter synliggörs längst upp på webbplatsen och under varje artikel finns det en uppmaning om söka kontakt vid frågor. Och de är noga med att avsätta tid för att snabbt kunna återkoppla vilket ofta genererar positiv återkoppling tillbaka.

- Om vi har en dålig dag plockar vi fram den här bunten, säger Torbjörn medan han håller upp över 100 utskrivna mejl med positiv feedback från nöjda kunder. Han plockar upp ett papper och läser:

- Tack för suverän hjälp, ni lever verkligen upp till er slogan ”små nog att bry oss, men stora nog att leverera”.

Motorcyklarna en självklar del av framtiden

När vi frågar Torbjörn och Helene hur framtiden för Cross-Center ser ut funderar de en stund, sen svarar Torbjörn:

- Det korta svaret är att vi inte riktigt vet. Men vi ser ljust på framtiden och det finns många möjliga projekt som vi skulle kunna ta oss an.

Men en sak som är säker är att motorcyklarna är en del av framtiden. Intresset är nämligen stort i hela familjen. Semestern spenderas helst på MC och till och med hunden Buddy uppskattar att åka med i sidovagnen.