e-faktura från Habo kommun

För dig som kund hos Habo kommun finns olika betalningsalternativ.

Vi kan erbjuda e-faktura istället för pappersfaktura och autogirofaktura. Du som är ansluten till en digital brevlåda via ”mina meddelanden” och inte är anmäld till e-faktura, kommer att få fakturan till din digitala brevlåda.

e-faktura

Om du inte längre vill ha pappersfaktura eller vill slippa skriva in långa OCR-nummer vid betalning så kan du anmäla dig till e-faktura. Anmälan gör du via din internetbank. Antingen gör du anmälan i samband med att du betalar en faktura från Habo kommun, eller så söker du fram Habo kommun och fyller i uppgifter på den anmälningssida som du länkas till. Observera att du har olika kundnummer för olika fakturor från Habo kommun. Du måste göra en anmälan för varje kundnummer.

Vad är e-faktura (elektronisk faktura)?

En e-faktura skickas till dig via din internetbank. Fakturan kan du se i internetbanken och den ser ut precis som en pappersfaktura.

Hur vet jag att jag fått en e-faktura till min internetbank?

Du måste regelbundet kontrollera hos din internetbank om du har några e-fakturor som kommit in för betalning.

Får jag pappersfaktura?

Nej, när du anmält dig till e-faktura och blivit godkänd så får du inte längre någon pappersfaktura.

Vilken information får jag på e-fakturan?

E-fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.

Kan jag kombinera en e-faktura med autogiro?

Ja, det går bra. Du som redan har autogiro behöver först gå in på din internetbank och anmäla dig för e-faktura hos oss. Det innebär att du får en e-faktura, men du behöver inte godkänna den. Den kommer automatiskt att betalas på förfallodagen. Du får ingen pappersfaktura hemskickad. Har du inte autogiro idag anmäler du detta genom vår e-tjänst.

E-tjänst: Anmäl autogiro

När betalas en e-faktura?

När du har godkänt din e-faktura hos din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.

När får jag e-fakturan?

E-fakturan får du vid samma tidpunkt som när du skulle ha fått pappersfakturan.

Vad händer om jag missar att betala?

Om du missar att betala din e-faktura får du en påminnelse på papper.

Vad händer om jag byter bank?

Om du byter bank måste du själv avanmäla dig hos din gamla bank anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?

För allmänna frågor om e-faktura, kontakta din internetbank. För ytterligare frågor som gäller e-faktura kontakta Habo kommun på telefonnummer 036-442 80 96, 036-442 80 97 eller via e-post e-fakturorkund@habokommun.se