Nyckelfärdig fordonsladdning i samverkan med Habo Energi

Habo kommun och Habo Energi ingår avtal om tjänsten nyckelfärdig fordonsladdning. Konceptet omfattar i dag 53 ladduttag i kommunen och fler installationer av både publika och icke publika laddstolpar för elfordon är planerade under 2023.

Habo kommun har tillsammans med Habo Energi arbetat fram konceptet nyckelfärdig fordonsladdning. Kommunen jobbar med omställning av den egna fordonsflottan mot hållbara transporter och ska även främja utbyggnaden av den publika fordonsladdningen inom kommunen. Habo Energi erbjuder därför etablering av ny laddinfrastruktur, men även drift, förvaltning och betalsystem över tid.

– Vi är glada att få förtroendet och det ligger helt i linje med hur vi som det lokala energibolaget vill bidra i energiomställningen, säger Patric Jönnervik Energichef på Habo Energi.

Avtalet som är helt anpassat efter kundens situation och behov syftar ytterst till att skapa enkelhet för slutkunden att ladda sin elbil och på så vis bidra till omställningen från fossilbilar till elbilar.

– Samarbetet ger goda förutsättningar för effektiv förvaltningen av befintliga laddstolpar och för en bra planering för det fortsatt utbyggandet, säger Svante Modén, Teknisk chef på Habo kommun.