Habo som plats
Ett platsvarumärke är summan av de associationer och uppfattningar som finns kring en plats. Kommunvarumärket Habo kommun och platsvarumärket Habo är två olika saker. Habo kommun är en organisation som arbetar för platsens bästa. Platsvarumärket Habo är en geografisk yta som människor kan besöka eller bosätta sig på.
Alla platser har ett varumärke oavsett om det finns nedskrivet eller ej. Genom att få ner det på pränt skapas kontroll på varumärket och möjlighet att arbeta strategiskt med att attrahera människor till platsen. Syftet är att generera fler invånare, besökare och investeringar till platsen Habo.
Det är många som har glädje av att platsen de bor och verkar på är attraktiv. Handeln och besöksnäringen får fler kunder och mer intäkter, näringslivet får enklare att anställa och kommunen ett ökat skatteunderlag när fler vill bo eller jobba på platsen.
Bilden av Habo ägs gemensamt av alla som lever och verkar här. Men det faller sig naturligt att det är kommunens uppdrag att hålla samman varumärket och det strategiska arbetet med att öka attraktionskraften – i samverkan med invånare, näringsliv och föreningsliv.
Arbetet kommer att mynna ut i en visuell identitet med typsnitt, färger och grafiska element som alla som vill kan använda för att marknadsföra Habo som plats. Men det viktigaste är sedan vad vi fyller vårt varumärke med. Arbetet kommer ge oss kunskap om vilka våra styrkor är och vad som särskiljer oss från andra platser och hur vi kan använda detta för att locka fler besökare och investeringar till Habo.
Under sommaren 2023 genomfördes en lokal attitydundersökning om Habo som plats. Under hösten kommer sedan flera olika insatser att genomföras med samma syfte – att mejsla fram fakta som kan ligga till grund för att göra hela Habo som plats än mer attraktiv. Vi kommer bland annat genomföra två olika workshops, en med ungdomar och en med politiker och näringsliv.