Lars Brånedahl, Tommy Palmén och Jonas Ahlgren, grundare av DreamLogistics. Foto: Photo by Mari G:W

Företagsintervju: DreamLogistics

En regnig oktobermorgon möter vi Jonas Ahlgren, vd och en av grundarna av DreamLogistics, i deras lokaler på Fanérgatan i Habo. På DreamLogistics jobbar ca 180 anställda och dom har ungefär 200 kunder. DreamLogistics är ett så kallat 3PL-bolag (tredjepartslogistik) som bland annat sköter sina kunders e-handelsbutiker. De arbetar med helhetslösningar som kundtjänst, lagerhållning och logistiktjänster.

Men deras historia börjar redan på 90-talet, ungefär samtidigt som hemdatorn började bli vanlig. Jonas hade tillsammans med sina vänner Lars och Tommy ett intresse för datorer, teknik och programmering så de började programmera. Vid 20-års ålder började de fundera på om de skulle göra något av detta. – Jag är en babblare av rang och Lars grym på programmering så vi började bygga hemsidor till företag, berättar Jonas.

Några år senare började de fundera på om de inte skulle göra något annat, istället för att börja på nya hemsideprojekt hela tiden. De började fundera på e-handel och hade hört talas om en kille i Borås som hade börjat sälja damunderkläder på nätet (Nelly.com). De bestämde sig för att sälja herrunderkläder. Så Lars började programmera ihop en e-handel och Jonas ringde runt för att ragga kunder. – Ung och naiv ringde jag till Italien och försökte söka Mr. Armani, säger Jonas och skrattar.

Hösten 2005 hade de lyckats skrapa ihop sju varumärken som ville vara med på tåget, 2009 utökade verksamheten till att även sälja damunderkläder. Någonstans här sås fröet till det som idag är DreamLogistics.

En konkurrent till killarnas e-handel ringde och hade fått för mycket att sköta med sin försäljning och undrade om inte killarna kunde sköta deras ordrar, returer och uppdatering av hemsida. – Jag säger ja, hjärnan säger nej och så brukar det lösa sig efteråt, säger Jonas. Det här var ingenting killarna tänkte att de skulle leva av utan det var bara en kul grej.

De funderade på om man kunde göra samma grej med andra företag också. – Från 2013 har det varit lätt att driva bolag, säger Jonas. Då bestämde vi oss för att skärpa till oss och jobba hårt och se till att detta ska fungera. – Vi vill hålla kvar litenheten, kunna bli skitiga om händerna och även nu plocka paket, säger Jonas.

Idag, flera lokalbyten senare, har de ca 30 000 kvm stor lokalyta men det räcker inte till. En stor utmaning internt är att hantera tillväxten.