8659:s logotype och grundaren Mattias Nilsson

8569 Design

8569 Design är företaget som hjälper andra företag. Vi har intervjuat grundaren Mattias Nilsson om deras verksamhet.

Berätta om företagets historia, när du startade, vad du gör och vem du är som driver verksamheten ut idag.

Själva grunden till företaget lades för ca 15 år sedan när jag, Mattias Nilsson, jobbade i en fotobutik i Västervik. E-handel började komma stort inom vår bransch och vi behövde börja nå ut digitalt till våra kunder.

Vi gav oss ut och letade efter nån som kunde skapa vår e-handel. Ganska tidigt kände vi att det var svårt att hitta nån som lyssnade och kunde se vårt behov ur ett småföretagandes perspektiv. Så då bestämde jag mig för att lära mig själv.

Vår satsning digitalt var lyckad och med det kom andra företag och frågade hur vi hade gjort, vem som hade gjort hemsidan mm. Men då fotobutikens fokus inte var hemsidor och digital marknadsföring (mer än till oss själva) så blev det att jag startade 8659 Design. Under några år så drev jag företaget vid sidan om min fasta anställning men kom till en punkt att jag behövde bestämma mig för vad jag ville göra. Vid denna tidpunkt längtade min sambo hem till Habo, här där hon är född och uppvuxen. Så då tog jag beslutet att ni kör jag fullt ut med 8659 Design.

8659 Design gör som tidigare nämnts hemsidor, e-handel och hjälper till med digital marknadsföring. Men även logotyper, grafisk design och design för olika trycksaker kan vi hjälpa till med. Fotodelen är heller inte helt släppt utan jag fotograferar för mäklare samt en hel del produktfoton.

Har du några anställda på företaget?

Idag är jag ensam i företaget. Men har en del partners som man kan ta hjälp av vid toppar när arbetsbelastningen blir för stor. Fördelen med att vara själv är närheten till kunderna som skapas, det blir aldrig några mellanhänder utan jag som har det första inledande samtalet med kunderna är också den som slutför projekten, risken för missförstånd minskar.

Hur är det att driva en verksamhet i Habo? (företagandet, kundunderlag, konkurrens?)

När vi flyttade till Habo så hade jag redan en kundbas utspridd över Sverige så fokus låg inte på att hitta kunder just i Habo. Men med tiden så har det ändrats lite. Jag vill ha mer kunder här, det är roligare och mer personligt om man verkar på samma ort som sina kunder. Och behovet finns är min känsla. Konkurrensen från liknande företag inne i Jönköping är stor men dom som hittar till mig brukar ofta nämna fördelen med att ha nån nära.

Sen dag ett har jag fått stor hjälp att komma in i samhället av flera personer vilket jag tror varit viktigt. Vill speciellt lyfta Torbjörn på Företagshuset x26 där jag har mitt kontor. Han har alltid varit där som en positiv fläkt och bollplank om det krävts. Trygghet i företagande kan komma från så många olika håll och i just mitt fall så har det känts bra att ha en hyresvärd som lyssnar och förstår mina behov som företagare. Precis på samma sätt som jag då försöker vara den där stadiga stabila hjälpen när det kommer till de digitala bitarna för mina kunder.

Vilka är dina kunder och var finns kunderna?

Egentligen överallt. Min bransch har ju fördelen att så mycket är digitalt. Men det personliga mötet ska inte underskattas och därför söker jag främst nya kunder i närområdet. Älskar att jobba med små och medelstora företag där samarbetet ofta blir mer personligt.

Finns det några utmaningar?

Mycket av det jag sysslar med är inget man gör spontant. Tror många företag känner igen sig i känslan av att man vill uppdatera sin hemsida, logga eller bara vara mer aktiv på sociala medier. Men oftast har man ju sin kärnverksamhet att sköta och därför skjuts såna "problem" lite på framtiden. Företag går länge och tänker och när det väl är dags så gäller det ju att vara där och synas. En rolig utmaning är också att hålla koll på alla nya plattformar och digitala trender. Bara det känns ibland som en heltidssysselsättning.

Har den rådande corona-krisen påverkat ditt företag något?

Ja 2020 har varit tufft. Kanske inte egentligen direkt för att jag inte har kunnat arbeta. Utan mer att jag har haft flera kunder som drabbats hårt. Kunder som säljer sina produkter på flygplatser eller en makeupskola som fick stänga då eleverna sa upp sina platser.
Men jag har valt att försöka se positivt på framtiden och 2021 har börjat bra, det känns som vi går mot ljusare tider på flera sätt.

Vad är dina planer för företaget på lång sikt?

Jag hoppas att kunna fortsätta att utvecklas i takt med Habo. Vill i framtiden se att större delen av min kundbas är Haboföretag och vi tillsammans löser de utmaningar som uppstår när man är på en ort som växer på det sättet som Habo nu gör och kommer göra kommande åren. Det är roligt och spännande.

Har du något drömprojekt?

Drömprojektet är nog ändå ett litet nystartat företag, ett vitt ark där nån som brinner för sin sak ger mig fria händer att tolka och skapa nåt utefter den personens dröm. Skapa logga och hemsida till företaget och vara med hela vägen med grafisk profil mm. Det är nåt speciellt och vara med från början i projekt och se när det förhoppningsvis växer.

Avslutningsvis – vad har vi missat att fråga om 8569 Design?

Känns som vi fått med det mesta. Men nåt som jag ofta får frågan om är vad står 8659 för i företagsnamnet. Och den historien är egentligen lång men ska försöka dra den korta versionen. Jag är även väldigt aktiv inom Discgolf (ibland även kallat frisbeegolf), en sport som verkligen fått uppsving under corona. Jag sitter som ordförande i Svenska Discgolfförbundet och just 8659 är mitt licensnummer i professionella världsorganisationen sen min tid som elitspelare. Jag har också en historik i att inte komma överens med bolagsverket kring namn. Så den här gången tänkte jag ge dom nåt som dom inte kunde neka, så det fick bli 8659 Design. Kopplingen till de som ligger mig varm om hjärtat, design i olika former och discgolfen.