Susanne Wahlström och Tommy Fritz klipper bandet för att inviga nya området Kärnekulla
Susanne Wahlström och Tommy Fritz klipper bandet

Idag invigdes Kärnekulla - Habos nya stadsdel

Klockan 07:30 invigdes området Kärnekulla. En ny stadsdel i Habo som kommer omfatta 800 bostäder, skola, förskola, sporthall och butikslokaler.

Politiker, tjänstemän och representanter från Tosito AB samlades denna krispiga vintermorgon för att fira invigningen.

Bandet klipptes av kommunstyrelsens ordförande Susanne Wahlström och Tommy Fritz från Tosito AB.

- Jag vill tacka alla som har bidragit till att vi står här idag. Genom samverkan och att arbeta tillsammans för Habo kan vi idag inviga Kärnekulla. Området kommer att bidra till en större bostadsvariation i kommunen, vilket våra invånare har efterfrågat, så detta är mycket positivt. Den nya förskolan, skolan och idrottshallen kommer också bli ett välkommet tillskott för våra barn, unga och inte minst föreningar. Det har varit spännande att se hur Kärnekulla ”vuxit fram” och det ska bli lika intressant att följa den fortsatta utvecklingen. I den oroliga omvärld vi har är det extra värmande att se vad tillsammans kan göra och jag hoppas att ”Habo-andan” fortsätter genomsyra vår kommun, sa Susanne Wahlström, kommunstyrelsens ordförande.

Mer information om Kärnekulla med tid- och detaljplan