Titti står i sin butik omgiven av kläder och blommor

På Trendcompaniet kan du köpa både blomma och blus

Titti Trygg driver sedan 2018 butiken Trendcompaniet på Jönköpingsvägen i Habo. Vi möts av en varm och mottagande känsla när vi kliver in genom dörren. I butiken säljer Titti kläder, inredning och numera även blommor.

Hur kom du på tanken att du skulle öppna Trendcompaniet?

”Det har inte varit en dröm för mig som det är för vissa men jag jobbade extra i butik och ville prova att göra något eget. Jag visste att det fanns underlag och kunder för det i Habo och ju fler aktörer vi är desto fler folk drar det. Har vi ett större utbud i Habo så stannar fler och handlar helt enkelt.”

”Jag har också en annan verksamhet, en e-handel där jag säljer smycken, doftljus, handdukar, nallar med mera till medlemshoppar hos flygbolag i hela Europa, USA och Kanada. Likaväl som att ha lagret för medlemshoppen hemma så tänkte jag att jag kan ha lagret i en butik. Sedan utökade jag med kläder också.”

Hur har den första tiden varit?

”Det har varit ett roligt år med mycket positiv respons. I våras fick jag frågan av Nanny om jag ville överta Fröken frö. Jag är utbildad florist så jag blev jätteglad att hon frågade mig, men samtidigt gick tankarna kring hur jag skulle klara av det eftersom jag har en ganska stor familj också med fyra barn. Jag funderade över sommaren och kom fram till att jag måste ta den här möjligheten.”

”Det är väl ”bara” att göra ett hål i väggen sa jag till min pappa och min man som skulle hjälpa mig. Lagerkylen för blommorna stod där kassan är idag så det var mycket mer jobb än vi trodde. Vi tog över söndagen den 20 oktober på morgonen och öppnade igen på onsdagen den 23 oktober klockan 12. Vi öppnade precis vid allahelgona och det var svårt att veta hur mycket jag skulle ta in av varje produkt eftersom blommor är en färskvara.”

halet i vaggen webb.jpg

Hur har det nya konceptet tagits emot?

”Det är ett bra koncept att kunna köpa blomman till värdinnan och blusen till sig själv. Det passar livsstilen i Habo. Det är ett annat flöde av kunder nu, de som bara gick in till fröken frö förr kom ju kanske inte in till mig alls. Men nu går de en runda i butiken och tittar på allt, även om de kanske inte handlar just den dagen så kommer de ihåg att den där blusen finns.”

Hur många är det som jobbar i butiken?

”Det är två anställda i blomsterdelen och två som jobbar mest med kläderna. Jag är på båda ställena eftersom jag har nytta av min kreativitet när det gäller både kläder och blommor. Kläderna ska matchas, och hängas på rätt ställen för att sälja, blommorna kanske man inte riktigt skyltar på samma sätt. Vi märker att om vi kombinera ett kit med en blomma och en kruka eller sätter ihop en outfit så kan det plötsligt sälja jättebra. Många vill bli inspirerade och vet inte riktigt vad de vill ha innan de går in i butiken.”

Vilken är din kundkrets?  

”De flesta kunderna kommer från Habo, men även Jönköping, Norrahammar och några från Mullsjö. Det är mest kvinnor som kommer från tjugofem år och uppåt. Jag hade en dam inne som hade fått ett presentkort och som skulle köpa sig en ny klänning. På kuvertet stod det skrivet ”grattis på 97-årsdagen” och hon menade att man aldrig blir för gammal för att tycka om att köpa sig nya kläder. Det var ett härligt kundmöte.”

Titti bakom kassan webb.jpg

Hur marknadsför du dig?

”Marknadsföringen sker främst via sociala medier, det är det som fungerar bäst idag. Sedan brukar jag vara med i den lokala tidningen Magazine 195 också.”

Hur ser du på framtiden för små butiker?

”Jag tror på det personliga mötet, det är jobbigt att beställa byxor på nätet, man vill prova många olika storlekar för att det ska passa. Jag upplever att den äldre generationen hellre köper i butik så att de får prova och känna på kvalitén. Jag tror kanske att den yngre generationen också kommer att förstå det snart. Man får sina stammisar när man har en liten butik, jag vet vad de vill ha och vilka kvalitéer de tycker om, den servicen är svår att få någon annanstans. Vill vi ha butiker kvar i stadskärnan så är det vi fysiska personer som måste se till att butikerna är kvar genom att gå och handla i dem.”